Ta en titt på forsknings- og utviklingsavdelingen vår – slik blir innovasjonene født

19/03/2024

 

Innovasjoner blir ikke født fra ingenting – og absolutt ikke alene. Leder for FoU-teamet i OC Paroc, Susanne Fagerlund, og kollegene hennes forklarer hva kontinuerlig og vellykket produktutvikling krever. 

På veggene i flere rom på Owens Corning Parocs kontorer i Parainen, Finland, henger et sett med tre teksttavler. 

Den første tavlen gjør det umiddelbart klart hvorfor vi er her: Vår misjon – å bygge en bærekraftig fremtid gjennom materiell innovasjon.

«Dette er ordene vi lever etter hver dag», sier Susanne Fagerlund, leder for FoU, Global Mineral Wool hos Owens Corning Paroc.

Susanne leder en forsknings- og utviklingsavdeling med 26 fagpersoner ved OC Parocs Center of Excellence i Parainen.

Avdelingen fokuserer på kontinuerlig produkt- og prosessutvikling av steinull. Den leter etter måter å redusere produktenes karbonavtrykk, resirkulere og gjenbruke avfall, redusere emballasjematerialer og oppfylle kundenes ønsker og planetens behov på en enda bedre måte.

Nå har Fagerlund og teamet hennes lovet å fortelle oss hvordan innovasjoner blir til.

 

Første ingrediens: Et utviklingsmiljø

Utvikling starter alltid med enten en idé eller et mål. Det er også viktig å se for seg fremtidige behov.

«Ideer er sjelden ferdige når de kommer. Innovasjoner fødes gjennom iterasjon: tanker som kastes frem og tilbake og hele tiden utfordres av ulike grupper,» sier Susanne Fagerlund.

«FoU gjør ingenting på egen hånd. Utviklingsmiljøet vårt består av en stor gruppe mennesker fra forskjellige forretningsenheter.»

Paroc er en del av det amerikanske selskapet Owens Corning, noe som betyr at utviklingsarbeidet er globalt.

«Det er inspirerende å kunne jobbe med de beste ideene fra forretningsenheter over hele verden, som USA, Belgia, Frankrike, Kina, Sverige og Polen,» sier Fagerlund.

 

OC Paroc Pontus Lindberg

Pontus Lindberg, sjefsforsker ved OC Paroc, har jobbet med temaer innen bærekraft i selskapet siden 1998, «før ordet 'bærekraft' i det hele tatt ble brukt.»

Han rådgir nå flere forsknings- og utviklingsprosjekter og synes globalt samarbeid er givende. Nettverket hans av eksperter har vokst seg enda større.

«Jeg jobber ukentlig med kolleger fra, for eksempel, Granville i Ohio, hvor Owens Corning har et utviklingssenter.»

Men du trenger mer enn et internasjonalt samfunn. Med ordene til den andre kontortavlen:  Våre verdier – globalt omfang, menneskelig skala.
 

Andre ingrediens: Respekterte individer

Det pågår mange forsknings- og utviklingsprosjekter til enhver tid, og det blir satt sammen et team for hvert av dem fra sak til sak.

Både Fagerlund og Lindberg mener at det beste teamet er mangfoldig: mennesker i ulike aldre, som representerer ulike bakgrunner og kulturer.

«Det finnes folk som løper fort, og så er det de som vil sette på bremsen og stille spørsmål ved ting. Vi trenger begge deler,» sier Lindberg, som mener at han med økende alder og erfaring har blitt mer en som senker farten.

OC Paroc Mia Kaiku

Mia Kaiku, som jobber som teamleder for FoU-laboratoriet, er enig.

«Bakken er fruktbar hvis teamet inkluderer folk med flere tiårs erfaring og andre, som meg, som er tjue-og-noe og begynner med å lure på om ting kan gjøres annerledes.»

Susanne Fagerlund forteller at ungdom hos OC Paroc lærer kritisk tenkning. Hun synes det er viktig å skape en trygg atmosfære der alles tanker blir respektert. 

Mia Kaiku sier det samme med litt andre ord: «Her tror vi på hver enkelt ansatt.»

«OC Paroc har skapt et varmt miljø der ansatte blir verdsatt som individer. Derfor har vi et svært ansvarlig og dedikert team som jobber her,» sier Kaiku.

 

Tredje ingrediens: Et større formål

Noen FoU-prosjekter varer bare noen få måneder, for eksempel prosessutviklingen av karbonnøytrale PAROC® Natura Lana, mens andre varer i mange år eller til og med tiår. Den langsiktige utviklingen av elektrisk smelteteknologi begynte i Parainen i 1986 og fortsetter fremdeles.

«Innovasjoner krever utholdenhet. Du må snuble minst hundre ganger for hvert prosjekt som kommer over målstreken,» sier Susanne Fagerlund.

Selv om prosjekter stadig blir avvist, nedskalert eller endret underveis, kaller ikke Fagerlund dem for fiaskoer. De står for erfaringer som er gjort. Det å lære av sine feil er en viktig del av produktutviklingen, en del av et større formål.

Den tredje tavlen lyder: Vårt formål – menneskene og produktene våre gjør verden til et bedre sted.