PAROC Natura Lana er vår første karbonnøytrale isolasjonsplate. Den er laget av ikke-brennbar steinull, har en lambdaklasse 0,036 W/m˚K. Steinullsplaten PAROC Natura Lana er beregnet for en rekke bruksområder i energieffektive, grønne bygninger, spesielt i rammekonstruksjoner og skråtak.
Utmerkede slite-, fukt-, brann- og lydegenskaper inngår alltid i Parocs isolasjonsytelse. Platen er lett og rask å installere mellom stendere da den bevarer formen og holder seg på plass uten ytterligere støtte. PAROC Natura Lana er det perfekte valget når du vil redusere karbonavtrykket til bygningen.
PAROC Natura Lana produseres i vår finske fabrikk ved hjelp av lavkarbon smelteteknologi (EMF)* og grønn elektrisitet, noe som reduserer CO₂-utslippene fra smelteprosessen med ca. 80 % sammenlignet med tradisjonell kupolteknologi. Ved å maksimere inneholdet av gjenbrukt steinull kan vi redusere mengden råmaterialer og få et produkt med svært lave CO₂-utslipp – 0,72 kg CO₂-ekv/m2 produkt (A1-D).
Vi kompenserer for de resterende utslippene ved å redusere CO₂-utslippene tilsvarende på andre områder gjennom en verifisert utslippsreduksjonsordning. Vi har valgt å støtte Gold Standard-prosjektene Gyapa Cookstove og Delhi Metro. Det gjør at vi kan tilby deg vårt første karbonnøytrale produkt. Karbonnøytraliteten til PAROC® Natura Lana er validert av Scientific Certification Systems (SCS).
* Siden 1986
Vi kompenserer for de resterende CO2-utslippene ved å redusere karbonutslippene gjennom Gold Standard-prosjektene Gyapa Cookstove og Delhi Metro.
Dette er de generelle skrittene mot et netto nullprodukt
Essensen i dette prosjektet er at karbonavtrykket til reisende på metroen er mye mindre enn om reisen skjedde med andre transportmidler, dvs. private kjøretøy. De andre transportformene er ikke bare mindre effektive når det gjelder drivstofføkonomi, men er også mer forurensende.
Prosjektet involverer implementering av energieffektivitetstiltak på utvalgte stasjoner på Delhis metro i India. Prosjektet bidrar også til bærekraftig utvikling for innbyggernes velvære når det gjelder miljø og sosioøkonomiske fordeler.
I prosjektsituasjonen utfyller metroen andre transportmidler helt eller delvis med videre forbindelser med metroen. Metroen er en mer effektiv, raskere, sikrere og mer pålitelig transportform. Utslippsreduksjoner oppnås ved at man reduserer GHG-utslippene per passasjerkilometer når man sammenligner tradisjonelle transportformer med metroen.