Ny emballasje reduserer plastavfall

50 % mindre plastavfall – slik gjorde vi det

REDUSERT PLASTAVFALL 26/10/2021

 

De beste ideene sparer planeten samt tid, penger og arbeid for kunden. Dette gjelder for ideen som to av våre prosjektledere fikk om å fornye emballasjen for PAROC® CGL20CY isolasjonsplater. Historien bak prosjektet er et godt eksempel på det kontinuerlige arbeidet vi gjør for å redusere karbonavtrykket. 

«Er du med?»

Det var spørsmålet prosjektleder Mantas Strazdas ved Parocs Vilnius-fabrikk stilte sin polske kollega Pawel Stempuchowski under en telefonsamtale for et halvt års tid siden.

Stempuchowski trengte ikke tenke seg om to ganger. Selv om de to prosjektlederne bodde og jobbet i forskjellige land, hadde Stempuchowski kjent Mantas Strazdas i nesten 15 år. De hadde jobbet sammen før, og Stempuchowski visste at Strazdas delte de samme målene og verdiene som ham. 

«Så absolutt», svarte han.

Slik begynte utviklingen av den nye måten å pakke PAROC® CGL20CY isolasjonsplater og den betydelige reduksjonen av plastavfall.

 

1. Ideen blir til

Ny emballasje reduserer plastavfall

Prosjektet hadde faktisk allerede startet et par år før telefonsamtalen. For to år siden, da Mantas Strazdas og Pawel Stempuchowski besøkte en byggeplass i Kraków i Polen, la de merke til at arbeiderne fjernet plasten fra isolasjonsplatene før de la dem tilbake på pallen for å bli limt. De måtte også snu platene for å kunne påføre limet.

«Dette kom ikke som noen overraskelse på oss, men når vi stod der og så på, begynte vi å lure på om det virkelig var nødvendig», sier Stempuchowski.

De endte opp med å ta en video av utpakkingen og tok en prat med entreprenøren om hva man kunne gjøre for å forenkle prosessen. Tanken om å gjøre noe med saken ble liggende i bakhodet en stund, da de hadde andre prosjekter å ta hånd om først.

Men så omsider, for et halvår siden, var tiden inne.

«Du får ikke strålende ideer ved å sitte på kontoret. Det er svært viktig å besøke byggeplassene og lytte til kundene. Vi fikk denne ideen fordi vi besøkte den byggeplassen for to år siden», sier Strazdas.
 
 

2. Den nye emballasjen tar form

Etter telefonsamtalen begynte ting å skje raskt. Under et av innovasjonsmøtene til Owens Corning Paroc kunne Strazdas og Stempuchowski presentere ideen sin. De viste videoen de hadde spilt inn i Kraków og beskrev hvordan de kunne spare kundene for tid, penger og arbeid, og dessuten spare miljøet.

Ideen fikk grønt lys.

«Den mest kritiske fasen i en hvilken som helst innovasjon, er å overbevise deg selv om at ideen er god nok. Hvis du ikke har troen på den, vil heller ikke kundene ha det», sier Stempuchowski.

De to begynte å sjekke ut ulike emballasjemuligheter og søkte kunnskap hos sine kollegaer innen salg og produktutvikling. De endte opp med en løsning der PAROC® CGL20CY-platene pakkes enkeltvis på pallen med limflaten vendt opp for å få en mer effektiv installasjonsprosess. 

De fikk også ideen om å bruke mindre og lavere paller som er enklere å håndtere i garasjer og kjellere der produktet brukes. Plasten som var pakket rundt platene, ble erstattet med en hette som vil ha en positiv innvirkning på emballasjekvaliteten og gi bedre beskyttelse under oppbevaring.

Det eneste kunden må fjerne, er hetten.

Lanseringen av den nye emballasjen, fant sted i Polen. Det var lett å finne en egnet byggeplass og kunde.

«Du kan ikke bare gå bort til en kunde og spørre om de har lyst til å teste det nye produktet ditt. Det er mye enklere når du kan si at du har utviklet en ny emballasje som vil spare en for tid og penger samt gi 50 % mindre plastavfall», sier Stempuchowski.

 

3. Resultatet: 50 % mindre plastavfall

50 % mindre plastavfall. Dette er noe som gjør både Strazdas og Stempuchowski svært glade.

De har for eksempel regnet ut at den nye emballasjen gir 1,5 container mindre plastavfall ved isolering av en garasje på 4000 m2. Det er svært gode nyheter for entreprenøren, som slipper å betale for å få plasten resirkulert og – selvsagt – for miljøet generelt. 

«Til å begynne med ønsket vi å gjøre ting enklere og mer effektivt for kunden, men vi innså etter hvert også hvor mye plast som ble spart – og det var mye. Det føles veldig godt», sier Strazdas.

Den nye emballasjen er allerede tilgjengelig for kunder i Polen, og vil snart bli tilgjengelig også for kunder i de baltiske landene. Så langt har vi fått svært positive tilbakemeldinger. 

«Dette er en vinn-vinn-situasjon for kundene og miljøet, og jeg tror alle innser dette», sier Stempuchowski.