REDUSERT PLASTAVFALL 26/10/2021
De beste ideene sparer planeten samt tid, penger og arbeid for kunden. Dette gjelder for ideen som to av våre prosjektledere fikk om å fornye emballasjen for PAROC® CGL20CY isolasjonsplater. Historien bak prosjektet er et godt eksempel på det kontinuerlige arbeidet vi gjør for å redusere karbonavtrykket.
«Er du med?»
Det var spørsmålet prosjektleder Mantas Strazdas ved Parocs Vilnius-fabrikk stilte sin polske kollega Pawel Stempuchowski under en telefonsamtale for et halvt års tid siden.
Stempuchowski trengte ikke tenke seg om to ganger. Selv om de to prosjektlederne bodde og jobbet i forskjellige land, hadde Stempuchowski kjent Mantas Strazdas i nesten 15 år. De hadde jobbet sammen før, og Stempuchowski visste at Strazdas delte de samme målene og verdiene som ham.
«Så absolutt», svarte han.
Slik begynte utviklingen av den nye måten å pakke PAROC® CGL20CY isolasjonsplater og den betydelige reduksjonen av plastavfall.
Etter telefonsamtalen begynte ting å skje raskt. Under et av innovasjonsmøtene til Owens Corning Paroc kunne Strazdas og Stempuchowski presentere ideen sin. De viste videoen de hadde spilt inn i Kraków og beskrev hvordan de kunne spare kundene for tid, penger og arbeid, og dessuten spare miljøet.
Ideen fikk grønt lys.
«Den mest kritiske fasen i en hvilken som helst innovasjon, er å overbevise deg selv om at ideen er god nok. Hvis du ikke har troen på den, vil heller ikke kundene ha det», sier Stempuchowski.
De to begynte å sjekke ut ulike emballasjemuligheter og søkte kunnskap hos sine kollegaer innen salg og produktutvikling. De endte opp med en løsning der PAROC® CGL20CY-platene pakkes enkeltvis på pallen med limflaten vendt opp for å få en mer effektiv installasjonsprosess.
De fikk også ideen om å bruke mindre og lavere paller som er enklere å håndtere i garasjer og kjellere der produktet brukes. Plasten som var pakket rundt platene, ble erstattet med en hette som vil ha en positiv innvirkning på emballasjekvaliteten og gi bedre beskyttelse under oppbevaring.
Det eneste kunden må fjerne, er hetten.
Lanseringen av den nye emballasjen, fant sted i Polen. Det var lett å finne en egnet byggeplass og kunde.
«Du kan ikke bare gå bort til en kunde og spørre om de har lyst til å teste det nye produktet ditt. Det er mye enklere når du kan si at du har utviklet en ny emballasje som vil spare en for tid og penger samt gi 50 % mindre plastavfall», sier Stempuchowski.